Endurokuljettajat Komulainen ja Åsenbrygg urakoivat kisakauden 2015 läpi

14.11.2015

Y-SMK:n endurokuljettajat Jani Komulainen #296 ja Janne Åsenbrygg #587 lähettivät oheisen kausitiedotteen.

Vuosi 2015 oli molemmille opettavainen, sekä näytti suoraan millä osa-alueella petrattavaa ja missä kehitystä on tapahtunut. Vuoden aikana käydyt kisat toivat jo jonkun verran kisarutiinia ja hyvää oppia valmistautumiseen edellisellä viikolla viikonloppuna koittavaan kisarutistukseen ravinnon puolesta. Myös harjoittelu on saatu vietyä perus ”höntsä”endurosta enemmän ammattimaiseen suuntaan, eli ollaan treenatessa keskitytty heikkouksiin. Joka totta viekööt näkyy myös tuloksissa.

Nyt pidämme viikon verran syyslomaa ajohommista, jonka jälkeen aletaan treenaamaan syksyn viimeiseen kisaan joka on Kärme Kustaan Kiemurat.


Jani Komulainen #296

Tervehdys,

Kilpailukausi alkoi 14.2.2015 Kangasalalta. Viimeinen SM-kilpailu ajettiin 26.9.2015 Riihimäellä.

14.2.2015 Kangasala Enduro

Kausi ei alkanut mahdollisella parhaalla tavalla. Saavuimme Kangasalalle perjantaina 13.2.2015. Minulle sattui perjantai-iltana tapaturma. Liukastuin pesuhuoneen lattialla, minkä seurauksena vasemman jalan kaksi varvasta turposivat rajun näköisiksi. Lauantaiaamuna herätessä varpaat olivat mustat ja todella kipeät. Kaikesta huolimatta päätin, että kisa vedetään läpi! Ajaessa kipua ei miettinyt.

Olin maalissa B1-luokassa 8. ja koko B-luokan 21.

21.3.2015 80. Päijänteen ympäriajo SM-enduro

Ajoin elämäni ensimmäisen Päijänteen ympäriajon keväällä 2015. Kisaan valmistautuminen oli aloitettu hyvissä ajoin jo syksyllä 2014.

Kangasalan kilpailun jälkeen kävin lääkärissä ja varpaissa todettiin murtuma. Sairaslomalla oli aikaa surffailla internetissä, sieltä löytyi uusi KTM. Siispä vaihdoin pyörän noin kolme viikkoa ennen Päitsiä, treenit jäivät vähille. Pyörä vaihtuu 125cc:stä 250cc:en, mikä edellytti luokkamuutosta. Päitsillä ajoin ensimmäisen kisan B2-luokassa.

Torstaina 19.3.2015 lähdimme kohti Vierumäkeä. Lauantaiaamuna 21.3.2015 alkoi kisa ja mahassa kihelmöi. Ajattelin kuinka selviydyn maalin lauantaiyönä. Lauantain ajo kulki hyvin koko päivän ja pääsin maaliin. Myös huolto selviytyi lauantaipäivästä hyvin.

Sunnuntaiaamuna kisa alkoi taas kohti Vuosaaren satamaa, jossa sijaitsi maali. Ensimmäiselle maastokokeelle tullessa sain tietooni jonkun kaatuneen pahasti. Ensimmäinen maastokoe jouduttiin perumaan tämän vuoksi. Tapahtuma jäi kaivelemaan mieltä hetkeksi, mutta päivän edetessä asia unohtui ja ajo kulki hyvin. Viimeisen maastokokeen jälkeen oli huippufiilis, koska tiedossa oli enää tietä pitkin siirtymä maaliin. 800 kilometriä olisi tällöin takana!

Maalissa oli odottamassa koko viisihenkinen huoltoporukka. Heti maaliintulon jälkeen sain tietooni tulokset. Olin B2-luokan 4. ja koko B-luokan 4. Kaikin puolin Päijänteen ympäriajo 2015 onnistui hyvin. 

18.4.2015 Panssari Cross county SM, Hämeenlinna

Cross Country-kilpailut ovat maastossa ajettavia pitkäkestoisia reittikestävyyskilpailuja. Kilpailuihin osallistuu motocross- sekä endurokuljettajia. Kilpailu kestää kaksi tuntia ja reitti on 7-15 kilometriä pitkä. Hämeenlinnassa reitti oli noin 10 kilometrin pituinen.

Ajan Cross countrya A-luokassa. Pystyin valmistautumaan huonosti kilpailuun, koska Iisalmessa ajettiin vielä nastarenkailla. Menin kilpailuun suoraan kesärenkailla ja ajoin pyörällä ensimmäisen kerran kesäkelillä. Rentous puuttui omasta ajosta. Kädet olivat ihan puhki kahden tunnin rutistuksen jälkeen. Kilpailu oli muuten hieno, koko 10 kilometrin reitti oli hiekkakangasta. Reitti kului hyvin epätasaiseksi. Maalissa olin A-luokan 30.

13.6.2015 Hartela SM-enduro, Vantaa

Kesän ensimmäinen SM-endurokilpailu ajettiin Vantaalla. Vantaalla oli tiedossa raskas kaksipäivänen kilpailu. Treeniä oli hyvin alla ja oli mukava päästä ajamaan kilpaa.

Saavuimme kisapaikalle vasta perjantai-iltana, en ehtinyt kävellä maastokokeita. Lauantaiaamuna menimme hyvissä ajoin varikolle, joten ehdin käydä tutustumassa extreme-osuuteen. Päivä oli sateinen.  Ajoin varovasti, koska maastokokeet olivat vaaralliset ja tuntemattomat. Päivän mittaan sade lakkasi ja reitti tuli tutuksi. Vauhti kasvoi ja maaliin tulin B2-luokassa 4. sijalle ja koko B-luokan 10. sijalle.

Sunnuntaina oli aurinkoinen ilma ja erittäin kuluneet maastokokeet lauantain jäljiltä. Kroppaa kolotti aikalailla, kuitenkin ajaessa paikat aukesivat hyvin. Ajoin hyvin ja varmasti koko päivän. Olin maalissa B2-luokassa 4. ja koko B-luokan 9.

8.8.2015 FinnMETKO European Enduro Championship, Jämsä

Olimme Vantaan kisojen jälkeen viisaampia ja lähdimme Jämsän kisoihin jo torstaina. Torstaina kävimme kävelemässä läpi kaikki maastokokeet. Perjantaina sai tutustua hienoon varikkoelämään ja kertaalleen maastokokeisiin. Varikko oli täynnä hienoja varikkopilttuita, koska kyseessä oli EM- ja SM-kilpailu. Olin itsekin ajatellut ajavani EM-kilpailun, se jäi kuitenkin haaveeksi, koska minulla ei riittänyt lisenssi. Ajoin siis SM-kilpailun.

Kisa alkoi lauantaiaamuna, EM-luokat lähtivät ensin liikkeelle ja heti perään SM-luokat. Lähdin normaaliin rentoon tyyliin ajamaan. Rentous loppui heti pitkän siirtymän puoliväliin. Vastassa oli jyrkkä ja vaikea kallionousu, 12 pyörää oli kiinni mäessä. Ei auttanut kuin mennä sekaan, mäki kuitenkin pyörittiin takaisin alaspäin. Syke hakkasi huimia lukuja, työntäessä ja nostellessa pyörää. Vaikeuksien kautta kuitenkin jatkettiin ja jatko meni hyvin ja jaksoin ajaa. Siirtymät olivat puolestaan kamalia, koska kesä oli niin sateinen, maastot pettivät pahasti. Huolloissa oli noin 1-3 minuuttia aikaa. En pysynyt aikataulussa koko aikaa, mistä seurasi aikasakkoa. Maaliin kuitenkin pääsin, sijoitus B2-luokan 1. sija ja B-luokan 3. sija. Tulos ei ollut virallinen, aikasakkominuutteja oli liikaa. Maaliin ajoi lauantaina vain murto-osa kaikista kuskeista. Se kertoo jotain reitin haasteellisuudesta.

Sunnuntaiaamuna ajattelin, että onko pakko lähteä kiertämään hirveää reittiä. Onneksi en antanut periksi, koska ajaessa kaikki tuntui taas hyvältä. Reittiäkin oli helpotettu ja päivästä jätettiin yksi kierros pois. Ajo kulki kohtuullisesti. Alkoi kuitenkin huomata kuinka lauantai painoi, kämmenet olivat rakoilla.

Tulokseksi tuli B2-luokan 2.sija ja koko B-luokan 8. sija. Olen todella tyytyväinen viikonloppuun.

29.8.2015 Tohmajärvi Enduro

Kävimme ajamassa Tohmajärven kilpailun. Kilpailusta olimme kuulleet paljon hyvää. Kisa on Suomen pisin yksipäiväinen kilpailu; 240 kilometriä. Yksi kierros oli 80 kilometriä. Reitti oli kuulemamme mukaan hiekkakangasmaastoa.

Perjantai-iltana satoi vettä kaatamalla. Lauantaiaamuna keli onneksi selkeni. Koko kisapäivä oli taistelua pystyssä pysymisen kanssa. Ensimmäisellä maastokokeella olin turvallaan kolme kertaa. Pyörää nostellessa mietin, missä se hiekka on. Rengasvalinta oli erittäin huono. Syyllinen löytyi kuitenkin peiliin katsoessa. Järjestäjät joutuivat lyhentämään päivää yhdellä kierroksella perjantainen vesisateen takia, koska maasto kului puhki. Maalissa olin B2-luokan 10. ja koko B- luokan 21. Ajoin huonosti viikonloppuna ja olin pettynyt itseeni.

26.9.2015 SM Aamuposti Enduro, Riihimäki

Riihimäellä oli kauden viimeinen ja helpoin SM-kilpailu. Kävimme kävelemässä maastokokeet (20 kilometriä) perjantaina. Lauantaiaamuna kisaan lähdin turhan varovaisesti, ajamisesta puuttui rentous. Kisapäivänä ajettiin neljä kierrosta, kierros sisälsi kolme maastokoetta. Siirtymiä ajettiin paljon tiellä. Maastokokeet olivat helppoja ja vauhdikkaita, tästä syystä osakseen vaarallisia Esiin tuli paljon irtokiviä, kantoja ja juuria. Kaatumisia tuli taas kiitettävästi ja vaikeutensa toi maastokokeiden liukkaus. Ajo parani iltapäivää kohden ja rentous löytyi. Maalissa olin B2- luokan 5. ja koko B-luokan 12.

Sunnuntaihin valmistauduin henkisesti hyvin, mutta fyysisesti kaikki ei mennyt ihan niin hyvin. Minulla on ollut loppukesästä asti ongelmia oikean käden kanssa. Käsi alkoi kipeytyä puutua heti ensimmäisellä siirtymällä. Maastokokeelle päästessä unohdin kivun. Aamu lähti hyvin käyntiin, sain heti ensimmäiselle maastokokeelle oman luokan parhaan ajan! Saavuttuani huoltoon, huolto kertoi minun saaneen sakkoa. Aamulla lähdössä olin laittanut liian aikaisin pyörän käyntiin. Siitä sisuuntuneena ajoin kaikki maastokokeet äärirajoilla ja se kannatti. Olin maalissa B2-luokassa 2. ja koko B-luokan 6. Ilman sakkoa olisi voitto tullut, mutta hyvä viikonloppu muuten.

Kausi oli mielestäni hyvä. Ajoin ensimmäistä kertaa koko SM-sarjan.

Kauteen mahtui paljon uutta: Päijänteen ympäriajo, Tohmajärvi enduro ja Jämsän SM-kisa EM-sarjan miesten seassa. Joulukuun alussa ajetaan vielä joukkuekilpailu Kärme Kustaa Enduro.

Tarkoituksena oli ajaa Cross country-kisoja enemmän, mutta tässäkin oli tarpeeksi kisoja. Kauteen tuli kaiken kaikkiaan viisi SM-kilpailua, näistä neljä oli kaksipäiväisiä. Lisäksi ajoin yhden Cross country -kilpailun. Kisapäiviä tuli kaikkiaan 12.

Nyt on aika ruveta suunnittelemaan ensi kautta.

Kiitos kuuluu teille kaikille, jotka mahdollistitte tämän kauden ajot!

Jani Komulainen

#296


 

Enduron oppivuodet 2015

By #587 Janne Åsenbrygg

Epävirallisesti kausi alkoi jo Tammikuussa, kun olin mekaanikkona Janille Karkkilassa kuun viimeisenä viikonloppuna. Siellä keltanokkana pyöriessä varikolla ja sääntöjä opiskellessa alkoi kipinä syttyä sisällä. Tätä on päästävä kokeilemaan. Lisenssi tilauskeen ja välittömästi ilmoittautumaan elämäni ensimmäsieen endurokilpailuun Kangasalalle.

Kangasala Enduro 14.2.2015

Kauhean jännityksen ja hartialukon saattelemana ajoin kuin seipään niellyt luokassa C2 sijoituksen 17, ja koko C luokassa 34. Pienoinen pettymys oli kiilpailun tulos, mutta onneksi osaan valehdella itselleni että huonot ajat johtuivat siitä kun uutena kilpailijana lähden viimeisenä pätkälle, ja pätkillä oli paljon ohitettavia kuskena. Itsetunto CHECK! Pari viikkoa kovaa treeniä ajokavereiden kanssa ja alustan säätöä sopimaan lumispooriin. Ilm,oittautuminen Lievestuoreelle.

Lievestuore enduro 7.3.2015

Maalsikuun eka viikko ja vettä sataa ja keli nollassa, hyvä keli siis ajaa enduroa Lkievestuoreen kivikkoisella reitillä. Ajo jo hiukan rennonpaa ja lähtöpaikkakin jo ns.omalla tasolla. Ei hirveästi ohitettavia. C2 luokassa sija 7 ja koko C-luokassa 16. sija. Ei huono, toinen kisa ja puolet paremmat sijoitukset.

Tämän jälkeen alettiin kuumeisesti odottelemaan Päitsille pääsyä(Jani Ryhäsen mekaanikkona)

Panssari CC 18.4

Etelässä oli ajettu jo 1kk kesärenkailla, kun me vielä ajettiin täyttä häkää spooria Ylä-Savossa piikkirenkailla. Edellisenä iltana nappulakumit pyörään ja pyörä ajamalla autoon. Sillä kesärengas kokemuksella pitää osallistua kesän suurimpaan yhteislähtöön, jossa tykin laukauksen saattelemana lähtee 225 pyörää kahtena aaltona 30sek välein. Harrasteluokka lähti kaikkien muiden luokkien perään reitille, joten odotettavissa oli epätasaista kyytiä. Pyörä irtosi viivalta hyvin ja olin ensimmäisessä mutkassa 10 sakissa ja kolmen mutkan jälkeen jo 3. Hetkellisesti kävin toisena, mutta s itten ajamattomuus kostautui ja pyörää alkoi lappamaan ohi. Maalissa olin 32. Kohtuu tyytyväinen omaan ajoon.

Jämsä CC 27.6

Jämsässä startti epäonistui täysin bensan höyrystyessä kaasarissa, ja pyörä käyntiin vasta toisella polkaisulla. Lähdin ekaan mutkaan joukkion puolessa välin, ja ekalla kierroksella jäin jumiin muiden pörien taakse yhteen ylämäkeen, jossa menetin monta sijaa katsoessani kun pyöriä lappaa kanjonin oikealta ja vasemmalta puolen ohi. Aloitin raivokkaan nousun ja pääsin nopeasti nousemaan sijalle 14.

Inmics Petäjävesi 25.7

Petäjävedellä ajettiin etukäteen haastavaksi kerrottu endurokilpailu, jossa ei teitä pitkin siirtymiä ajella. Valitsin reitille pehmeän seoksen renkaat, jotka osoittautuivat oikeaksi valinnaksi. Kalliokiipeilyt menivät hyvin ja pätkäajat olivat vitosen sakissa koko ajan. Viimeisellä kierroksella alkoi kovat jalkojen kramppailut, jolloin sijoitus alkoi tippua. Maalissa olin oman luokan neljännellä sijalla.

Tästä kramppailusta oppineena vaihdoin tankkaus ja urheilujuomat paremmin itselleni sopivaan kotimaiseen valmisteeseen. Ja tuloksista päätellen se kannatti.

29.8.2015 Tohmajärvi Enduro

Tohmajärvellä oli satanut vettä koko edellisen viikon, mutta se ei savon poikia lannistanut. Olimmehan kuulleet ennakkoon että Tohmajärvellä ajetaan jouheissa hiekkaisissa kangasmaastoissa.. VIRHE!! Tunnin ajamisen jälkeen kalliolla ja louhikoissa, sekä savisilla poluilla missä ristiin rastiin liukakita puun juuria piti todeta että nyt meni alustan säädöt ja rengasvalinnat mönkään. Mutta syyllinen on helppo löytää, ja parhaimpani tein reitillä, ja ajoin ensimmäiseen luokkavoittooni. Mutta ilo jäi lyhyeksi kun kuulin että kainuusta kotoisin oleva ajokaveri isommassa luokassa ajoi minua kovemmin ja oman luokkansa voittoon. Ja samalla hän jo nousi B-Luokkaan, se tuntui iskulta vyön alle, varsinkin kun päihitin hänet usealla minuutilla edellisessä kisassa..

26.9.2015 SM Aamuposti Enduro, Riihimäki

Riihimäen SM-enduron yhteydesä muusta kaudesta poiketen ajettiin myös C-luokan osakilpailu lyhennetyllä reitillä, ja tästä johtuen olimme Komulaisen kanssa jo hyvissä ajoin ja pääsimem perjantaina tutustumaan reittiin kävellen. Mutta illalla tunsin oloni väsyneemmäksi kuin normaalisti, mutta oeltin sen johtuvan pitkästä kävelystä reitillä. Aamulla herättyäni jokapaikkaa kolotti ja olo oli kuumeinen, ei siis kovin hyvä aloitus päivälle. Aamupala jäi laihaksi kun mikään ei tahtonut alas mennä, ja hiki virtasi selkää pitkin pelkästään varusteita pukiessa. Mutta ajetaan kun kisoissa ollaan, Buranaa naamaan ja baanalle. Jo ensimmäisellä siirtymällä kropan lämmetessä alkoi ennen minua lähteviä kuskeja tulla selkä edellä vastaan. Pätkälle lähdettyäni sama ilmiö toistui ja ajo tuntui hyvältä. Kajaanin pojat tekivät ilemisen hyvää työtä pyörän alustan shimmityksessä edellisellä viikolla. Pyörä tuntui todella vakaalta ajaa ja vauhti tuntui todella hitaalta ja varmalta. Maalissa kuulin että olin voittanut oman luokkani puolentoista minuutin erolla toiseen, ja koko C-luokan vajaan minuutin erolla toiseen. Ei huonosti siinä olotilassa. Luokakvoiton ja koko C-luokan voiton johdosta minut nostettiin B-luokaan.

Yhteenvetona

Kausi 2015 on paketissa yhtä kilpailua lukuunottamatta, joka on Kärme Kustaan Kiemurat joulukuun alussa. Kilpailussa ylitetään 3 hengen joukkueena iso ajoaluea missä on niin kallioita kuin upottavia soita. Viime vuonna osallistuin sairastapauksen vuoksi viikon varoajalla kyseiseen kisaan, ja täytyy myöntää että sain ajaa ja nostella pyöriä koko rahan edestä sinä päivänä. Olimme kyseisen tapahtuman kuvatuin ajoporukka Ylen motorsport ohjelmassa, jolle ollaan naurettu jo monet kerrat tänävuonna.

Kesäkauden aloitus meni uusiin puihin kun selvisi että C-luokka ei aja SM sarjassa samoissa osakilpailuissa. Toimin SM-sarjan mekaanikkona Janille, ja ajoin sitten välissä kansallisia kisoja. Tavoitteena oli nousu B-luokkaan joka täyttyi vasta viimeisessä kilpailussa. Eli kauden tavoitteet täyttyivät, ja sijoitukset olivat läpi kisojen nousujohteiset.

Nyt voin rauhassa aloittaa peruskuntokauden ja pohjakunnon kohotuksen jolloin ollaan iskussa Tammikuun lopussa alkavalle SM sarjalle. Kauden 2016 tavoitteena pidän koko SM-sarjan läpi ajamista.

Kiitos kaikille yhteistyökumppaneille jotka olette olleet tukemassa kautta 2015.

Janne Åsenbrygg

#587